Tinggalkan jejak anda ye~

Friday 16 November 2012

EMAK AKU INGIN NIKAH

Assalamualaikum semua. Entri kali ni aku kongsikan cerita teman faceboom aku iaitu Damar Penyuluh Kegelapan Hati . Die ni rajin kongsikan puisi2 yang berkait rapat dengan dakwah. Die rajin tag aku dan aku sangat2 menikmati membaca puitis2 nye. Dan hari ni aku baca puitis die paling terbaik. Ni kira mcm sketsa skit kot.. or dialog.. ~ Sangat2 memberi pengajaran buat kita semua.. Jom baca dan hayati dialog ini ^_^

♥ EMAK AKU INGIN NIKAH ♥


بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

•♥°˜ .♥*☀ ♥♥

Suatu hari di sore yang indah datanglah seorang pemuda mendekati ibunya ,,akhirnya anak dan ibu ini berbual dan bercerita ,setelah sang anak merasa sudah waktu yang sesuai dia meminta izin ibunya akhirnya dia pun berkata :

Anak : mak aku ingin nikah dengan cewek itu

Emak : apa ? kamu mahu nikah dengan cewek ,,emak gak ngijinkan ,emak ingin kamu nikah dengan perempuan enggak dengan cewek .

Anak : (bengong dengan jawaban emaknya ) Emangnya apa beda cewek sama perempuan ?

Emak : Jelas beda anakku ,,kalau cewek itu yang selalu gentayangan dan keluyuran,kalau perempuan itu yang terjaga .

Anak : Tapi dia cantik mak ,,aku ingin nikah dengan cewek itu .

Emak : Cantik ,kamu kata ,,Sekarang lihat wajah emak ,emak dulu juga cantik ,putih mulus ,tapi lihat sekarang dah kempong peot kulit pun sudah keriputan,rambut juga putih .Kalau kamu suka sebab cantik kamu akan sengsara.

Anak : Dia suka aku emak ,,katanya aku ini pendiam .

Emak : Ya ,Justru emak yang tak suka pendiamnya kamu ,,sampai kedua tangan mu pun kamu diamkan ,tak mahu kerja asyik melayan sifat malasmu .kamu pikir nikah hanya modal suka sama suka ,,
Tidak anakku : Biarpun kamu hidup sesederhana apa pun masih tetap membutuhkan uang .Buang sifat malas kamu itu .

Anak : Tapi dia kata cinta aku bukan karena harta mak ?

Emak : Kamu itu masih mentah ,Bukankah lidah itu tak bertulang ,Justru ini yang emak tak suka kalau dia pandai bersilat lidah ,itu semua hanya pemanis mulut kata rayuan untuk menambat cinta .
emak tak suka perempuan yang terlalu berlebihan dalam bertutur kata .

Anak : Pokoknya aku mahu nikah sama dia mak .Dia punyai wajah cantik menawan .

Emak : Emak kata tidak tetap tidak ,Perlu kamu ketahui anakku .

Perempuan itu di ibaratkan rembulan juga matahari .
Perempuan akan jadi rembulan yang teduh di pandang menyejukkan pandangan bagi orang tuanya juga suaminya.

Perempuan harus jadi matahari saat orang lain yang bukan muhrim memandangnya.ia harus membuat orang lain silau dan segan .
Jadi perempuan yang baik bisa menempatkan dirinya sama ada dia harus jadi matahari apa rembulan .
Dengan menutup aurat dan perilaku yang baik orang akan segan padanya .

Anak : Jadi aku harus nunggu emak nyarikan ,,sampai kapan mak ?

Emak : Ya ,emak akan nyarikan kamu perempuan yang bisu ,tuli ,buta .

Anak : Apa mak bilang ,,apa saya tak salah dengar ? ( sambil bengong seribu derajat memandang emaknya )

Emak : Sabar anakku ,Itu hanya gambaran saja anakku ,yang emak maksud buta itu yang tidak pernah melihat yang haram,Tuli itu tidak pernah mendengar yang haram ,bisu maksudnya yang mulutnya senantiasa di jaga dari perkara yang haram contohnya ghibah ,mengumpat dan lain lain anakku .

Anak : oOOoo ,,itu yang emak maksudkan ,,emak aku ini pandai juga rupanya .

Emak : Emak sudah banyak makan garam kehidupan anakku ,,emak memandang bukan hanya pandangan lahir ,,mak akan menggunakan hati emak untuk memandang.
Yang sabar aja ya anakku : Ingatlah semua akan indah pada waktunya .

Anak : Tapi sampai kapan harus bersabar mak ?

Emak : Sampai kamu di pertemukan dengan jodohmu .emak akan berusaha mencarikan untukmu yang Mempunyai kecantikan sejati .
Ketahuilah anakku kecantikan sejati seorang perempuan bukan terletak pada paras rupanya yang cantik ataupun dari kulitnya yang putih mulus akan tetapi kecantikan sejati seorang perempuan terletak pada hati dan jiwanya .

Yang menjadikan malu karena ALLAH sebagai perona pipinya .
Yang menjadikan dzikir sebagai lipstiknya
Kaca matanya adalah pandangan yang terhindar dari maksiat
Yang menjadikan pendengaran yang baik sebagai anting antingnya
Yang menjadikan kesucian sebagai kalung perhiasanya
Yang seluruh tubuhnya di balut oleh hijab sebagai perisai kehormatanya.

Anak : Wah ,,banyak pelajaran yang saya dapat dari emak malam ini ,,terima kasih mak .
Aku akan berusaha dan bersabar mak .

Emak : Dah kewajiban sebagai orang tua anakku ,,memberi didikan dan pelajaran yang berguna untuk anaknya .

Anak : Sabar ,,sabar ,,sabar ,,!!!!
Semua akan indah pada waktunya

Semoga sedikit cerita ini bisa di ambil manfaatnya ,,aamiin

Salam ukhuwah sen^__^yum selalu






No comments: