Tinggalkan jejak anda ye~

Saturday, 20 October 2012

Dont Desair and loose hope


You know at this age (sweet 30), going out from house and meeting your girlfriends becomes a hideous and (may be) an unpleasant business. Yes, we did enjoyed our early 20s and 30s - from schooldays to college, gallivanting around town, painting them red and had the best time of our lives with nothing to worry.
As we usher to the late 30s, each one of my friends seemed to vanish into the thin air. I know that they are only a phone call away, but they seemed like a million miles away when we are under one roof.
Talks about shoes and bags being truncated and immediately changed to EBM and breastfeeding. Chats about holidays and trips were replaced with tales about their toddlers and newborns. And you can bet on it, gushes about boyfriends being replaced by talks about husbands - one of other thing that I definitely DON'T have.
Don't get me wrong, I love them girlfriends the way there are and I'm sharing their happiness too. I get it. They are happy and want to share it with me. BUT, trying to fit in would be the most difficult thing to do. You can't expect them to hear your babble about the cute boy in your department and your work problem when they have bigger things to worry such as how they are low on their milk production, how their kids have jaundice, how they have yet to conceive etc.
Then, all of the sudden, it seemed that all our similarities gone out the window and each time I'm with them, I just zonked out and don't know what to say. They claimed I become more quiet these days. Truth is, I just don't know what else to say. I don't speak their language and they stopped speaking mine. And we're getting further and further apart. I chose to slowly get out of that community, simply because I don't think I belong.
I figured, I'd rather find a new muse for all the free times that I have now. Alhamdulillah, I found one and it's with Him. I decided to be a better Muslimah and I fell in love with that. I don't feel despair anymore, I know exactly who to turn to when I'm in dire need. As for the girlfriends, we are still good. But the 'not-fit-in' feeling are long gone now. Allah definitely doesn't pick sides and I'm blessed for that.
There must be a reason why Allah haven't granted me a husband to this very day. I just have to accept them and ask for forgiveness from the Almighty. We have to do post mortem on ourselves rather than have bad judgement to Allah on why Allah doesn't granted our prayers. First of, He is not obligated to grant them, we are His humble servant and He has all the rights to treat us the way He likes. But Allah is not cruel to us. We have to dissect, it could be the sins we have commited in the past, our relationship with our parents and others and also maybe because Allah wants us to serve our parents a bit longer.
And now I'm trying my best to become closer to Allah in every minute of my waking life. I'm sure my prayers will be granted one day and Allah knows what's the best for me. Not because He doesn't love me, simply because He loves me too much and save the best for last. I have faith in that and you ladies, should too.
So, to all my single ladies out there, quoting Maher Zain "Don't despair and never lose hope. Cause Allah is always by your side, InsyaAllah.." He's nearer than you can ever imagine. You just know how to find Him. InsyaAllah ..
"When God gives you a gift, it is so you are aware of divine kindness. When God deprives you, it is so you are aware of divine power" - Ibn 'Ata' allah RahimuAllah.

Friday, 12 October 2012

Kita yg perlu sedar

Salam.
Semangat baru.. Istilah yg sangat bersinar2 dalam hati ku.. sangat berharga untuk aku gambarkan setelah jatuh menjunam dalam lembah yg entah apa mahu aku gelarkan.. persetankan saja semua itu.

Alhamdulilah.. andai dapat lagi aku bangun esok suatu keajaiban Allah buat ku kerana masih mengizinkan aku hidup bersama mereka yg sayangkan aku. Buat mereka yg membenci diri ini dan haram jadah nak pandang, it's ok.. bertuah la kamu kerana berjumpa dengan aku utk diuji Allah.. aku memohon maaf jika diri aku bukan yang baik buat mu...

Kekadang terasa impian nak jadi doktor falsafah tuh bakal jadi kenyataan saja.. hehe.. aku tak pernah percaya yang aku sedang proses mengharungi status graduasi ijazah ( insyallah hendaknya).. Kerana rezeki ini tidak semua yang dapat. Bagi aku, bertuah sangat dapat belajar setinggi ini dan kalau boleh mahu raih banyak lagi peluang kehidupan. Bagi yang sedih di sana..di luar sana, hey.. Allah sayangkan kamu.. Allah tak pernah tinggalkan kamu dalam keadaan jahil.. Allah sentiasa turunkan pelbagai ujian dan "bab" dengan kamu dan sedarlah wahai teman.. itu pelajaran kehidupan yang tak semua orang mampu perolehi..

Jika diri kita jatuh terjunam masuk longkang neraka ibaratnya, bangun balik !.. Sila sedar kan diri kembali. Aku tahu ko akan menangis.. aku tahu ko akan putus asa dengan keputusan yang xmemberangsangkan tapi ketahuilah, ko kena tahu perasaan jatuh supaya engkau tidak sombong dan bongkak dengan keadaan yang begitu..

Ramai orang kata diri aku ni macam2... Kekadang rasa give up habis dah.. Hinaan..cacian... Hurm,.. bagaikan tali harapan untuk hidup di cincang orang lain. Ya.. aku tahu aku yang bersalah.. andai mahu membuang aku, silakanlah.. kerana aku takkan sedih lagi kamu, kamu dan kamu pergi.. aku tak sedih tapi aku gembira, Allah membuatkan kamu pergi untuk aku bersendirian dengan Dia sahaja.. Alhamdulilah, aku ada ruang untuk mencurahkan hati dan sayang kepada Dia.. Mungkin aku berpeluang memperbaiki diri dan sekali gus untuk menambahkan rasa sayang Allah kepada aku...

Yakin diri yang pasti.. bagi yang selalu down tue.. Korang xkan hidup baik2 punye sebab TAK BERGUNA DENGAR ORANG BAGI NASIHAT TAPI KAMU SENDIRI TAK NAK BAGI SEMANGAT UNTUK DIRI SENDIRI.. fail totally.. pi bangga la kita jika kita mampu memujuk diri kita dengan kata2 yang positif.. ok.. wasalam..

Thursday, 11 October 2012

Tidak secepat yang disangka

Pemadam memori silam tak ada. Kekadang, pemadam yang automatik tue wujud sendiri pulak untuk membantu aku tapi aku kena bersyarat kalau nak begitu. Hehe. Kena semula jadi tenang dan gembira. Alhamdulilah. Setakat ini semuanya indah dan nikmat dalam hidup ku. Sedikit-sedikit aku mampu membuang yang batal dan masih lagi dalam cubaan memperbaiki diri. Tak semuanya mampu berubah dengan cepat. Jika dibuat penilaian, aku masih dalam gred E kot. Hurm..

Sangat sedih juga bila datang amarah syaitan aku, aku akan termarah semua yg pernah menyakitkan hati ni. Lahir jugak rasa benci pada mereka dek silam yg menyakitkan hati. Kalau ikut hati nak mengutuk sekutuk2 nya tapi aku perlu sedar, itu yang pilih dulu. So, memang salah aku. apa yg diorang buat semuanya dek nak menjaga diri mereka dan mereka sendiri perlukan privacy dan life sendiri.. Jika aku tak dihargai kerana aku sendiri tak menghargai orang yang sangat sygkan aku.. Tue je..Sedarlah Hani ko mempunyai banyak kesilapan dlm hidup.. Andai mahu menangisi atas luka yang orang buat pada ko, baik berhenti dan ingatkan diri kepada kesilapan ko pada Allah dan insan2 yang DIa turunkan buat ko.. Sedarkah ko mereka sangat menyayangi ko sangat2.. hurmm.malangnya ko tak nampak kan Hani.. please realise it from now ok

Semangat baru hadir.. Hadir lah lagi sayang kerana aku mahukan kamu utk aku teruskan hidup ini. Aku sangat2 bersyukur kerana aku diberi peluang oleh Allah untuk bangun daripada tidur yang lena.. aku tak nak jadi manusia yang tak reti bersyukur.. doakan aku ya teman2 dan pembaca semua..

Kesedihan yang lalu masih terpahat tapi aku harap akan segera di tanggalkan dari situ .. insyallah (^_^)


Wednesday, 3 October 2012

Nilai Sebuah Kemaafan


Suatu ketika, pernah kah kita merasa seolah-olah ada sesuatu yang menganggu ruang fikir kita. Kita mencari-cari di mana arah punca gangguan itu. Hati kita terasa seperti berbuat silap. Tapi semakin kita mencari, semakin pula kusut ruang fikir kita. 
Pada satu saat yang lain, pernah kah kita tertanya sendiri, kenapa hati tidak tenang? Kenapa hati terasa masih lagi gelisah? Kenapa fikiran selalu saja melayang mengenang perkara-perkara pahit? Kenapa selalu saja rasa sendu dan duka, kadang melarat dari pagi membawa ke petang.
Sedangkan tangan masih ditadah, masih lagi berbicara doa pada Allah. Meminta itu ini, mengadu begitu begini. Memohon agar diampunkan semua dosa dan kesalahan diri. Namun hati, masih juga buntu dalam menemui erti ketenangan yang sebenar.
Kita muhasabah.... 
Mungkin kita tidak tersedar, rupanya ketika bibir laju memohon ampun, kita sendiri belum lagi menghulur maaf. Bagaimana harus ditemui ketenangan, andai masih lagi berbekas rasa. Bagaimana mesti kita diampuni, andai masih lagi belum rela melepaskan rasa dalam hati. Kita ingin Allah mengampunkan dosa kita, tetapi kita lupa memberi maaf pada mereka yang bersalah. Kita membuat mereka terluka. Terluka dengan sikap kita.
Memaafkan bukanlah mudah. Kita manusia fitrahnya sentiasa  berteman khilaf. Yang selalu kalah dengan ujian yang Allah beri. Yang selalu dan tak malu mengaku lemah. Sedangkan Allah terang-terangan lebih menyukai mukmin yang kuat berbanding mukmin yang lemah.
Kita ini manusia, yang selalu bersembunyi di balik dinding bernama mangsa. Kita ini manusia, yang tidak mahu memaafkan hanya beralasan 'kita bukan nabi, kita manusia biasa'...
Kadangkalanya kita mangsa dan mengenang betapa diperlakukan dengan tidak adil, betapa diri dizalimi, betapa diri tidak sepatutnya diperlakukan sebegitu, diperlakukan sebegini... lantas sukar sekali rasa hati untuk memberi sebuah kemaafan.
Mengapa boleh berlaku sedemikian? 
Ya, kerana kita sebenarnya lupa. Yang menggerakkan sesuatu itu adalah Allah. Hati manusia, seperti saya, seperti dia, seperti semua, dipegang oleh Allah. Tiada satu pun yang akan terjadi tanpa izin dariNya. Setiap sesuatu, telah dirancang Allah sebaiknya. Baik atau buruk hanyalah di mata kita, manusia yang terhijab dari segala kebaikan yang Allah telah aturkan.
Tersiratnya, andai kita fikir kita dizalimi oleh manusia, lalu enggan pula memaafkannya, maka kitalah sebenarnya yang zalim kerana sedikit sebanyak, kita ini menuduh perancangan dan gerakan Allah itu zalim. Nauzubillahiminzalik. Astagfirullah.
Sedangkan Allah, pemilik segala sesuatu di langit dan bumi, sedia mengampunkan dosa hatta setinggi gunung. Sedangkan Allah, di dalam al-Quran berkali kali menegaskan yang dia Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang. Sedangkan Dia, yang mahu hambaNya memohon ampun walau berkali-kali melakukan dosa.... Tapi kita, hanya hamba yang kerdil, satu antara jutaan butiran pasir manusia, seakan-akan mahu menumpang hakNya, dengan tidak bersedia memaafkan manusia kerdil lain. Siapa kita? Siapa? 
Benar, memaafkan memang tidak mudah. Memaafkan sedang hati masih berdarah kerana disakiti, memang sukar sekali. Apalagi jika yang mengkhianati tidak pernah peduli. Tidak pernah menghulur maaf. Tidak pernah menunjuk kesal. Malah seakan bergembira, seolah olah tidak pernah berlaku satu apa pun kesalahan atas bahunya.
Ingatlah, jalan ke syurga itu tidak mudah. Mahu ke syurga itu perlu diselangi dengan jerih payah. Maka, perlu apa kita mengeluh kesah?
Percayalah, bila mana memaafkan maka perlahan-lahan rasa itu pasti datang. Rasa tenang. Rasa damai. Rasa lapang. Bila mana tangan ditadah, lalu memaafkan setulus hati, dapat dirasa hati bersorak girang. Hati terasa bebas dari dendam dan amarah kerana kita tidak lagi menanigisi sesuatu yang telah terjadi.
Didiklah hati itu agar sentiasa mendoakan mereka yang telah mengkhianati kita. Walau sakitnya bagai tusukan sembilu, doakanlah kerana tidak merugi orang yang membalas kejahatan dengan kebaikan.
Sukar. Sudahlah memaafkan itu payah, lagikan pula mendoakan untuk mereka? Tapi percayalah, memberi kemaafaan itu memberi jalan tenang, memaafkan itu membuka hati semakin lapang. Mendoakan buat mereka yang menganiaya adalah kemuncaknya. Hakikatnya merekalah sebenarnya yang patut dikasihani, kerana bukan saja mereka menzalimi kita, tapi juga menzalimi diri mereka sendiri... Bukankah orang seperti itu patut didoakan?
Walaupun pada saat ini mereka menyakiti dan menzalimi diri kita, mereka dikatakan seorang yang zalim bukan sahaja ke atas diri sendiri malah ke atas diri orang lain juga. Namun, kita tidak tahu bagaimana pengakhiran sebuah kehidupan di masa akan datang antara kita dengan orang yang menzalimi kita itu. Boleh saja orang tersebut menjadi lebih mulia di sisi Allah SWT berbanding diri kita sendiri.
Andai belum pernah mendoakan yang baik-baik untuk mereka, maka pintalah. Setiap kali berdoa, pintalah kebaikan untuk mereka. Janganlah sesekali kita mendoakan keburukan buat mereka. Sebaik-baik mukmin dan 'sekuat-kuat' mukmin itu ialah dia tidak membalas kejahatan, kemarahan, kesakitan yang diberikan oleh mukmin yang lain sekalipun dia berkuasa dan berupaya untuk membalasnya.
Maka doakanlah dirinya dan jangan lupa agar istiqamah untuk mendoakan kebaikan juga buat diri kita sendiri.
Ya Allah,
Ampunilah dosa dan ketelanjuran kami,
Jauhkan kami dari cuba menumpang hakMu,
Jauhkan kami dari rasa dendam dan sakit,
Kami manusia, yang tidak malu berbuat dosa,
Yang tidak segan mengumpul noda,
Ampunilah kami, hambaMu yang hina,
Berikanlah kami hati yang tabah, hati yang kuat,
Untuk memberi maaf, demi mencari ampunanMu...
Amin ya Rabb.