Tinggalkan jejak anda ye~

Tuesday 8 December 2015

Input to share~

Assalamualaikum.

Aku nak cerita pasal medical check up dan sight love relationship ( aku bedal je haha)

Medical check up.
So smlm (11 Dis), sebelah ofis aku ade buat free medical check up utk staff-staff sini. Then aku pon join jugak sebab ade perasaan ingin tahu tentang kesihatan aku. Maklumlah badan bulat, makan pon dah memacam aku bedal dan sumbat kt bdn ni. Orang kate ape kita makan itulah badan kita. Sedar diri jugaklah yg kita ni dah hentam benda yg memungkinkan kesihatan kita terjejas. Maka bergegaslah aku ke ofis sebelah sana tu. Sempat dengar talk die selama 10 minit sebelum die diagnos kencing kita ni~


Ha kau ni ha keputusan die. Keputusan kencing aku~ Bangga cakap kencing aku ni~ ngek...hahaha. Ok. ape bende tu? ok aku explain satu satu.

Memula die check aku punye tekanan darah aku. So berdasarkan tekanan darah aku tu, agak pressure skit tapi alhamdulilah aku blom ada penyakit darah tinggi lagi~ Syukur.

Di bawah urine test(simple test) ni, akan menunjukkan result "blood", "ketone", "protein", "pH" dan last sekali "glucose". Aku tak mampu nak explain mcm budak medic or sains bercerita tau tapi aku cerita berdasarkan doktor tu explain kat aku. So melalui blood result aku, die kate aku nye keputusan tu menunjukkan aku nye keadaan badan dlm penat.. lesu skit dan menyebabkan lemah skit.

 Manakala "ketone" tu pulak, die explain psal aku nye kolestrol. Kolestrol ni die kate not for sure kolesterol baik atau jahat tapi dlm bdn aku masa ni mempunyai banyak kolestrol gak la.. makanye aku kena amek makanan yg boleh kurangkan kolestrol la.

"Protein" tu sume org tahu kan. Result tu menunjukkan aku banyak amek protein tapi die kate jgn risau sebab protein akan berkurangan bila dah digest dari bdn kita. Yg penting aku kena rajin minum air. As kengkwn rapat aku sangat2 lah tahu aku suke minum air suam. Huhuhu~ cume aku ade habit pemalas giler bila dah sampai seru pemalas die tu, aku takkan sentuh sikit pon air.. Sampai satu tahap aku rasa sangatlah hydrat, barulah mula nak minum air. Sedar diri lah namanye..

"pH".. yg ni die kate stabil. Yg lain aku xbrape paham hahaha...

"Glucose". Ni budak sains paham bebenor la kan ape maksud die. Ni kandungan gula dlm bdn. Kalau lebih dan banyak kandungan gula dlm badan maksudnye ko ade kencing manis~!!!.. Alhamdulilah. berdasarkan result tu, aku takde kencing manis lagi dan kandungan gula aku menepati keperluan badan aku. Padahal aku rasa aku dah bedal memacam makanan yg manis kot ~ hahahaha...

Now, aku nak share input yg aku dpt masa dengar talk die. Sangat-sangat berguna utk kita semua.

Memula pasal kolestrol. Kolestrol kita ade dua jenis iaitu baik dan jahat. Kolestrol baik tu ialah kolesterol yg membantu membasuh kolesterol jhat iaitu lemak tebal yg melekat kat saluran darah kita. Ni berlaku dalam organ bdn kita. Bukan lemak yg berada di kulit ye~  Manakal kolestrol jahat seperti yg aku katekan tadi. Kolesterol ni paling merbahaya sebab melalui kolestrol ni memacam penyakit berangkai keluar. Kalau pandai amek langkah berjaga-jaga, maka bolehlah ko kontrol natijah jahat ni dari kacau kesihatan ko yg sedia baik tu.

Makanan utk + kolestrol baik~
-Minyak kelapa dara
-Minyak ikan
-Minyak zaiton. ( Kalau nak mkn dgn minyak ni, jgn dibawa masak sebab temperature yg sgt panas boleh hilangkan khasiat minyak tu dan sekaligus jadi kolestrol balik~ SO JANGAN BAWAK MASAK)

Makanan utk -kolestrol jahat
-Oat/ gandum (Paling bagus rendam gandum yg kita nak makan dgn air suam semalaman sebab nak bagi die berkembang sebesar boleh. Oat ni ibarat sponge/span yg menyedut kolestrol di dlm bdn kita. Anti merayau la oat tu kt keliling organ serta saluran darah badan kita tu)
-Teh hijau
-Soya
-Serbuk koko ( jangan ambil milo sebab kandungan koko dlm milo sikit je. Ambil yg full koko. Baik utk kurangkan kandungan kolestrol)
-Herbs Spices~!

Bagi penyakit darah pulak, ada yg darah tinggi dan darah rendah. So ni kne rerajin search la ape makanan yg bagus ntok stabilkan darah. Hahaha aku dah lupa ape orang tu cakap kt depan. Tak sempat aku nak jotdown note~ hahaha.


Sight Love Relationship.



Paham ayat tu? Die kate tak semua lelaki nakkan seks dan sesetengahnya saja mahukan perhubungan bercinta. Mereka takkan sakitkan hati kita sebab sesetengahnya luar biase dan sanggup melihat kita tersenyum..

Semua org inginkan bahagia kan? Secara matangnya, kalau lelaki nak jadikan seseorang sebagai isteri (walaupun aku belum kahwin lagi, aku rasa sebegini la), die takkan buat benda bodoh dan boleh menyebabkan pelbagai tohmahan berlaku antara die dan isteri die. Die akan jdi protector yg mengalahkan ironman demi org yg tersayang. Sanggup bersusah payah demi seseorang bidadari yg dicintai. So, as i have learnt so many times about guys, dont get so ease to be cheat. Man, selagi die belum ckup serius, selagi tuh segala benda haram die sanggup redah kerana nak rasa benda yg sangat menyeronokkan. MEREKA SANGGUP OK~ melainkan ckup ilmu agama dan didikan dari mak ayah dan guru-guru serta rakan taulan.~

Normal sangat kita kan frust dan kecewa, tapi hati kita akan terkesan. So hani dan readers (yg sudi bace), keep strong dan jangan lupa kat Allah serta Rasul. Better sacrifice atas benda yg sepatutnye dari membazir mase dan maruah utk hal yg menyakitkan. ~

Sekian bebelan ku~

3 comments:

Nour Adieb said...

nak buat mdcl check up jugak la. skang sdg amalkan mnm teh hijau 😉

Diya Hanun said...

Hari tu ada buat mdkal checkup tapi tak ada check urine..huhu

~Hanie Ladyhlomanie~ said...

Tu la... dah lame teringin nak buat check up , baru skrg dpt buat~