Tinggalkan jejak anda ye~

Thursday 14 November 2019

Setahun dah???

Assalamualaikum readers

Setahun lebih tinggalkan blog ni. Waduh waduh. Konon target nk update je blog ni tapi xpela. Usahakan juga utk mengarang di blog ni. Serius aku rindu nk 'blogging'.

Sebab rutin aku sekarang sibuk mengarang ayat2 marketing kat Facebook dan Instagram Inaibyhanie. Akaun business inai aku yg dikenali sebagai Inaibyhanie. Nama aku sebagai tukang inai hehehe.

Alhamdulillah sekarang kira dah nak masuk 3 tahun aku menjadi tukang inai. Aku memilih karier ini sebagai jalan pencarian rezeki aku. Jalan pencarian melalui perniagaan. Ilmu perniagaan yg aku tuntut masa aku tingkatan 6 dlu.

Memang aku xlanjutkan course tu di Universiti dlu sebab tawaran yg aku dpt pon course lain. Camne-camne pon masih tetap berkait rapat dengan dunia pengurusan perniagaan.

Serius subjek pengurusan perniagaan ninagak penting rupenye. Bila aku dah bina business sndiri baru nampak kepentingannya tu. Aku dpt apply ke urusan business aku ni. Sangat2 bersyukur la ape yg aku belajar dlu dpt diguna pakai gak akhirnye. Tak sia-sia la kan.

Instead of aku suke dgn inai yg smpai jdi karier aku sendiri, sekarang aku teramat-amat suka belajar pasal skincare. Tak tahu camne boleh terjebak tapi serius, aku memang kumpul maklumat skincare beratus-ratus gambar. Aku mula belajar pasal skincare ni dari sahabat tersyg aku iaitu Una.

Una memang suke share benda baru dgn aku. Die ade gak share pasal kuruskan badan, cara pemakanan yg elok , clean diet dan sebagainya tapi tu la aku hahaha xberapa nak on sangat dgn style tu. Mungkin sebab passion aku dgn mkanan ni ikot mood kot. Tapi pasal muka teramat-amat aku titikberatkan. Mungkin sbb aku suke buat make up kot.

Aku pernah tau break-out truk kt rahang muka aku. Serius sakit sangat weh. Hari-hari aku belek muka aku. Pikir camne nk sembuhkan jerawat yg masak ranum kt kawasan muka aku tu.

Bila dah lelame barulah aku dapat tahu kenapa jdi camtu. Salah satunya sebab hormon tak stabil. Ye la sbb bdn aku agak berisi so mungkin masalah kat situ lah kot. I think so laa en. Dan aku suka pakai tudung yg sama. Tudung yg dah kena peluh. Kain kalau dah kena peluh memang berkuman la jawabnye. So tu yg membiak-biak jerawat kt muka aku. Lepastu aku ni setakat cuci muka je. Step skincare lain aku tak buat pon.

Dulu masa aku masa aku form 1 pernah buat step basic skincare tu. Macam clean, toner dan moisturizer. Tapi sebab dah rasa leceh terus aku tinggalkan. Lepastu along aku nk gak aku jage muka aku, die belikan aku scrub Simple . So aku ni mana lah tahu benda tu kena pakai 2 kali seminggu je. So aku bantai la pakai setiap hari. Setiap hari okkkkkk! Hahahaah. Mampos kulit muka aku TAPIIIII licin muka aku takde jerawat. Kesan sampingan cume liang roma muka aku besar la. Tapi ni kisah waktu form 2 laaaa. Hehe

Berbalik pada skincare tu. Bila aku dpt dari perkongsian si Una , die ajak aku follow skincare guru dari Intan Syafinas dan Syahiran Farzana. Dedua tok guru skincare yg aku baru kenal ni agak power dalam menerangkan cara nk buat skincare routine. Fakta segala sains semua diorang keluarkan. No doubt la senang citer. Mang style orang education habis cara diorang explain.

Dari sinilah aku belajar cara skincare ala-ala Korean Style. Ade setengah tu panggil glass skin. Ni nnti aku cerita lah ape benda tu sume. Kalau citer kt sini mang jdi cerpen terus nnti hehehe.

Pape pon aku agak lega sebab muka aku makin baik dan makin licin cumenye part liang roma tu la perlukan lebih masa. Liang roma ni aku rasa tak boleh kecilkan dah cume dapat kurangkan penampakkan nya je la. Kena rajin buat skincare ni siang dan malam. In fact, kalau kita rajin jage skincare ni, masalah kedut kulit tu dapat la dilambatkan lagi sbb kita menjaga kelembapan muka kita kan. Serius aku suka sangat part ni. Memcam info tau bila dah baca kenapa kne jage hydration kulit muka kita ni melalui skincare routine.

Makanya ingin aku kongsikan gambar aku punye muke yg break-out dulu dan juga gmbr akaun Instagram aku yg dah berjalan selama 3 tahun ni. So far, alhamdulillah ade je rezeki utk aku membuat inai.


Ni la die kondisi muka aku masa break-out teruk dlu. Alhamdulillah gmbr last skali adalah hasil lepas aku buat skincare

Ni adalah akaun Instagram aku. Kalau nk survey inai-inai yg aku jual boleh lah jenguk instgram @Inaibyhanie ni. Boleh jugak tengok hasil kerja lukisan inai aku hehehe

No comments: