Tinggalkan jejak anda ye~

Sunday 2 September 2012

Misi dalam hidup

Salam.. lame jugak aku nak dapat ilham untuk entry terbaru ni.Maklumlah, bukan selalu aku buat entry sekarang. Tambah pulak, blog ni jenis new punye, so kemalasan diri aku semakin menjadi-jadi.Ilham yang aku dapat ni pasal "kahwin" dan "perasaan siapa perlu dijage?"

Hurm. Pendapat aku pasal kahwin senang je. Sejak azali Allah dah tetapkan siapa dan bagaimana jodoh kita itu. Jadi, tidak perlu bimbang ( macam mana pun kita kena usaha untuk memelihara diri untuk mendapatkan jodoh itu hadir ke dalam hidup kita). Memelihara diri bukan lah bermaksud cantik semata-mata tapi keikhlasan diri dan budi pekerti kita serta tutur bicara kita. Jika muka cantik, tapi budi bicara atau tutur kata macam bom meletup, tak tentu lagi disukai ramai kan... Jika muka buruk, tapi budi bicara atau tutur kata sungguh indah, belom tentu lagi tidak diterima orang.. Jadi, seimbang kan diri.. Jika muka tue orang kata nampak tak senonoh atau tak kemas, diperkemaskan la..jika perbualan kita kasar, ubahlah sedikit untuk penerimaan orang lain.. Boleh terus terang tapi perlu pada tempatnya kerana, belum tentu kita mampu menerima cakap "direct" orang kan.. begitu juge kita...Kena saling menjaga..tue je la kan...

P/s : Aku respek pada insan yg mampu menegur saudara seislam nye secara berhikmah.. orang yg hebat, ape pon tohmahan yg diberi, die mampu bersabar dan tersenyum dengan tenangnya.. Kita pon mampu kan ^^

Bagi isu perasaan.. kawan aku dok sedih pasal pakwe nye buat hal.. Haish... aku da selalu kena..dulu aku selalu tergelincir pasal pakwe.. Pakwe dok cari perempuan laen.. layan perempuan laen... Lupakan kita bila happy, bila susah cari dan seangkatan dengannya.. Perempuan memang lau dah cemburu, memang akan terjadi tsunami dan porak peranda.. Bagi lelaki, korang, kalau tak mampu adil, janganlah poyo sangat nak pasang ramai.. Nak berkawan pon an, jangan la sampai orang kate melebih2 pulak.. Macam couple orang kate.. Tak salah ntuk berkawan pi kalau dah nama lelaki dan perempuan berkawan konfem la ade wujudnye perasaan SAYANG DAN CINTA...dok paham lagi ka?? So, better taya couple.. tue jela.. lau kawan, biase2 aje... tayah la nak special segala.. takkan ke mana lau ikutkan nafsu sangat..Nanti memacam benda yg tak diingini terjadi seperti MAKSIAT BERLELUASA TANPA BATAS TERJADI WEYH... MAKSIAT ADE BANYAK JENIS... tahu kan?? ade belajar kat sekolah an?? Ustazah ade cerita an... heee ^^

Jadi, kita ni, utamakan lah dulu benda yang patut kita kena buat... Cari misi kita dalam setiapa fasa hidup kita sejak dari lahir hingga ke tua.. Sebab semua nya akan dikira di akhirat kelak... ^^ Jom la kita sama2 memelihara diri dan buat amal kebaikan sebanyak mungkin.. wassalam

No comments: