Tinggalkan jejak anda ye~

Sunday 12 May 2013

Perut kena berehat juga :)

Assalamualaikum..
Tanpa sedar hari ku di sini makin mahu beransur berakhir . Aku bakal menempuhi final exam. Agak kerisauan di situ kerana semester ni agak berehat sedikit berbanding semester lepas namun tak pernah lekang dlm proses menyiapkan assignment. Moga semuanya diberkati Allah hendaknye.

Ada terbaca mengenai buku kesihatan Rasulullah S.A.W. Buku tue menceritakan mengenai tips bagaimana Rasulullah S.A.W tak sakit. Baginda pon meninggal kerana termakan racun yg telah di beri pihak yg menentang Islam dan mahu baginda terhapus dalam terus menyebarkan agama Islam. Namun, seperti biase la.. Allah tetap memenangkan orang yg benar.

Aku tertarik dgn cerita mengenai kebaikan berpuasa. Kebaikan berpuasa yg diceritakan ni pon ade di terangkan oleh Ustaz Salehin aku mase sekolah menengan dlu. Apa yg die terangkan ialah, perut ni terlalu lame bekerja keras utk mencernakan bahan makanan dlm perut kita sejak kita lahir. Sebab Allah mewujudkan bulan puasa ialah utk merehatkan perut kita ni. Malah, berpuasa dapat merehatkan anggota2 yg berkait rapat dalam membantu perut mencernakan makanan seperti hempedu, ginjal, hati, paru-paru serta jantung.

Terbesarkan pulak anggota2 itu. Sebab saya besarkan supaya kita terasa ingin tahu kenapa anggota2 itu yg terlibat.

Antara tugas anggota2 ni ialah :
Jantung : Mengepam darah dan diameter saluran darah arteri mula melebar supaya lebih banyak darah dapat masuk ke sistem pencernaan.
Hempedu : Menyalurkan jusnya bagi menghidrolisis lemak
Ginjal : Bekerja keras dlm menyingkirkan sisa dan elemen yg membahaya di dlm darah.
Hati : Menaikkan metabolisme supaya fungsi meneutralkan dan membersihkan bahan bercaun yg mungkin msuk bersama mkanan tanpa di undang dapat dijlnkan dgn optimum.
Paru-paru : Menyerap lebih banyak oksigen supaya dapat memudahkan pembakaran zat makanan.

Malah, Rasulullah S.A.W juga pernah mengatakan yg perut ni gudang penyakit. Hal ini demikian perut adalah saluran penghadaman dan pencernaan manusia ini ibarat ruang yg terbuka begitu sahaja. Daripada mulut sampai ke anus sebenarnya saluran ini tak memiliki sebarang pintu yg definitif sehinga menjdi pintu  msuk bagi pelbagai penyakit.

Pelbagai perkongsian mahu diterapkan di sini tapi lebih baik merujuk kepada buku yg lebih menerangkan kebaikan berpuasa ini dgn lebih mendalam supaya kita semua tidak akan rugi. Maklumat di atas saya merujuk melalui buku penulisan Dr. Adi Hashman yg bertajuk "Mengapa Rasulullah Tidak Pernah Sakit"

Semoga kita sentiasa sihat dalam menjalani ibadah Allah ya :) Selamat beramal~


No comments: