Tinggalkan jejak anda ye~

Wednesday 23 January 2013

Sempurna kah?

Assalamualaikum.. Alhamdulilah selesai sudah semester 3 aku. Aku harap ade peningkatan dalam pembelajaran aku.. In Sha Allah.. Masuk je tahun 2013, memacam benda juga aku fikirkan. Biasalah, umur makin meningkat. Jadi pelbagai perancangan dirangka dan dijadikan satu matlamat untuk terus berjaya. Tapi matlamat tak menghalalkan cara. Jangan pernah meraih kebahagian di atas penderitaan orang lain. Kalau buat juga, jangan menyesal jika kita didatangi ujian yg luar biasa kerana ianya daripada kita sendiri.

Aku bercakap berdasarkan apa yang pernah aku lihat dan aku harungi. Walaupun tak banyak dugaan lagi dalam hidup tapi aku jadikan semua pengalaman hidup aku sebagai rujukan untuk aku maju ke hadapan. Kekadang aku jadi down.. Kekadang ade juga kesilapan bodoh yg sering berulang kali aku buat. Rasa macam sedih dengan diri sendiri tapi macam mana sedih pon, life must go on. No matter how sad you are.. no matter how bad u are. we need to confront with ourselves.. We have to build to confident in our self back.. no one can help us unless we try our best to gain it..

Lagi satu.. Kesempurnaan. Ada ke sempurnanya sesuatu benda kat dunia ni? Kita sering kali tidak berpuas hati dan rasa nak buat lagi, nak tambah lagi.. sedangkan hasil kerja da elok da.. tapi sebab sikap tak sabar, kita memandai2  menambah. Last2 jdi makin teruk.. Nak salahkan siapa kalau bukan diri sendiri? Sempurnanya sesuatu perkara jika menerima seadanya.. Saling bantu membantu.. Hormat menghormati.. Sabar, tabah dan cekal.

Dalam kehidupan juga begitu, kita takkan boleh dapat pasangan yang sempurna kerana sudah kita ketahui tidak ada sesiapa pon sempurna melainkan Rasulullah S.A.W.. Satu2 nya kekasih Allah. Yang tue tak boleh dinafikan.. Itu penghulu hidup kita... Wajib kita ingati.. disanjungi..dihormati.. malah kiat wajib beriman kepada Nabi Muhammad S.A.W. Selawat dan salam buat Baginda.. Oh rindunya kepada baginda.. moga sejahtera baginda di sana. Amin...

Sambung balik, point yang nak disampaikan ialah, kesempurnaan akan terhasil jika kita saling berkerjasama.. ingat mengingati.. jaga antara satu sama lain. Aku dapat nampak semua ni masa nak laksanakan tugasan semester aku. Aku kurang faham dengan sebahagian pembentukan dalam database. So aku cari kengkwn yg tahu lebih lagi pasal database dan die pula xtahu ape yg aku tahu psal database. Jadi aku kongsi apa yg kami tahu. Dari situ dah nampak perfect. Sangat cantik jika dikongsikan bersama.

Begitu jugak la dalam hubungan percintaan.. Sudah tentu akan ada pasang surut tapi sebab kekurangan pasangan bukan satu faktor ko nak putus dan sebagainya. Itulah namanya ujian. Hadapilah bersama2. Jangan lah tinggalkan sebab itu makin menambahkan susah orang. Kalau dah macam tue kan, lain kali jangan mulakan hubungan. Kita ni manusia dikurniakan akal.. Gunakanlah akal sebaiknye. Mungkin kalau kesilapan tue dah dibuat, apalah salahnye memohon maaf kan.. Orang takkan jadi meluat la kalau kita mohon maaf.. Walaupun berulang kali mohon maaf.. ampunkan jugalah..

INGAT, hubungan sesama manusia antara tanggungjawab manusia di muka bumi Allah selain menjaga hubungan dengan Allah dan menjaga hubungan dengan hidupan yang lain. Semua ni dah belajar kat sekolah cuma bagi sesiapa yang bijak je akan dapat menilai kembali apa yang kita dah belajar kat sekolah dulu kan.

Aku bercerita ni bukan kerana aku bijak..bukan kerana aku je ade pengalaman dan sebagainya.. No.. Aku sendiri sedar aku sangat2 miskin dengan pengalaman dan ilmu2 Allah... namun aku sebagai manusia juga mahu turut serta ingat mengingati akan kehendak diri.. KITA TAK BOLEH MENGUTAMAKAN MATLAMAT SEHINGGA TERGADAI KEBAHAGIAAN ORANG LAIN~ ADAKAH KITA KEKURANGAN AKAL DAN FIKIRAN? KITA SENDIRI BERHAK MEMILIH YANG SEBAIKNYA. JIKA IANYA TIDAK DAPAT SEKARANG, TAKKAN RUGI KERANA DENGAN ADANYA ALLAH, KITA PASTI AKAN SENTIASA ADE KEBAHAGIAAN.. ALLAH ADA UNTUK KITA MENUMPANG KASIH.. ALLAH ADE UNTUK MEMBANTU KITA..MENGAPA SOMBONG KEPADA-NYA ? Jom pelihara hati dan iman. :) Moga semester akan datang akan jadi lebhi baik buat aku dan rakan2 :) wasslam




No comments: